Lavushi Manda - Reisverslag uit Chilanga, Zambia van sebastiaan koning - WaarBenJij.nu Lavushi Manda - Reisverslag uit Chilanga, Zambia van sebastiaan koning - WaarBenJij.nu

Lavushi Manda

Door: sebastiaan

Blijf op de hoogte en volg sebastiaan

13 Mei 2011 | Zambia, Chilanga

Heeey volluk,

Hartstikke bedankt voor alle leuke reacties, ik heb er weer van genoten.
Jaja het is weer een tijd geleden maar ik leef dus nog, de internet is hier echt een drama. Ze betalen hier een bepaald bedrag per maand en daar krijg je dan zoveel hoeveelheid internet voor, vorige maand waren we daar rond de 22ste al overheen. En om het internet weer aan te krijgen moet er eerst iemand naar Lusaka om te betalen en dan zetten ze het weer aan (of hoe je dat ook noemt). Dus na 2 weken is het echt weer een genot om op internet te kunnen en dan vooral om jullie fijne reacties te lezen. Donderdagavond de 5de nog even gezellig met me Familie bijgekletst op Skype, lekker helemaal gratis. (zo kan het dus ook Fam. Von Stockhausen….:P) Ik wilde dit dus eigenlijk vorige week vrijdag al op de site zetten maar blijkbaar had ik die donderdag GELUK met internet. Nu eindelijk hebben we wat beters kunnen regelen, DE DONGEL. Ja ja het is nog al wat, heb dus nu mijn eigen dongel en deze kan ik lekker de hele maand gebruiken. Er zit nog wel een limiet op dus moet er wel zuinig mee omgaan
Ik had jullie in me vorige verhaal verteld dat ik naar NP Lavushi Manda ging, om daar te komen gingen we met een krakemikkige Toyota landcruiser. Dit DING gaat helemaal flippen als je rond de 90 Km per uur rijdt, hij gaat helemaal trillen en als je het stuur een beetje loslaat heb je maar een lichtelijke afwijking naar links. Maarja zulke dingen houden het spannend zeggen we dan maar (verdomme 3 keer me onderbroek moeten verwisselen) haha geintje. Voordat we het park in konden moesten we eerst langs een office van ZAWA (Zambian Wildlife Authority) zij regelen een gids die ons ging rondleiden door het park, omdat het al laat was hebben we hier overnacht. Mijn bed was 3 stoelkussens en een dekentje wat niet heel dik was, maar we sliepen toen nog binnen dus qua kou viel het wel mee. We hebben in totaal 3 dagen rondgelopen door dit park aangezien er maar 1 weg is, dus het was tassen vol laden met voedsel en lekker aan de wandel. Elke avond op de grond geslapen in de open lucht wat natuurlijk harstikke leuk is om een keer te doen maar het wordt s’ avonds zo koud = BRRRR, KOUD he….. En aangezien ik alleen maar een dun dekentje bij me had heb ik al me extra kleren aangetrokken en zo dicht mogelijk bij het vuur gelegen. Ook was er 1 avond dat het BIJNA ging regenen dus cosmas wilde voor de zekerheid een afdakje maken om te zorgen dat onze spullen en wijzelf droog konden liggen, in een mum van tijd werden er hier en daar wat bomen en riet gekapt en tadaa we hadden een afdakje (foto komt nog). En nu nog even iets heeeeeel interessant wat ik aan jullie kwijt moet, deze 3 dagen in de bush hadden we natuurlijk geen wc dus het was lekker tegen een boompje leunen en persen maar Whaha (mam is dit eventueel ook mogelijk voor thuis???)foto komt nog :P….. dat zouden jullie wel willen he haha. Maar nu even over het park en de gids: WAT EEN DRAMA. Serieus dit park verdient een medaille voor de minste dieren in een nationaal park. Hier komt me lijst met dieren die ik heb gezien. 1 slang en 1 vogel… Stop stop je gaat te snel… rustig maar dat was alles.. oh WOW, ik werd er gewoon verdrietig van. Er is in dit park zoveel illegale jacht dat de dieren die er nog zijn er wel voor zorgen dat ze niet te zien zijn voor toeristen. En dan nu onze gids, wat een knuppel. We hebben meerdere keren verteld naar wat voor plek we op zoek zijn waar ze de vervets willen vrijlaten en elke keer bracht die ons naar een plek wat er op geen enkele manier op leek, dus dan loop je verdomme bijna 8 uur om op een plek te komen die niks waard is. Ook kreeg die het voor elkaar om een luipaard voetafdruk te verwarren met een baboon voetafdruk, Te triest voor woorden dus. We zijn om deze redenen een paar dagen eerder vertrokken uit dit waardeloze NP. Om deze reis toch nog een leuk tintje te geven zijn we op de terugweg gestopt bij de Kundalila Falls, deze waterval is ongeveer 67 meter hoog en hier heb ik dan voor het eerst deze reis me camera kunnen gebruiken. Wat helemaal geniaal is dat we voor het verblijven op de camping en het bezoeken van de watervallen niet 400.000 kwacha hebben betaald maar in plaats daarvan was het nu 78.000 kwacha haha. Cosmas hebben ff lekker zitten liegen tegen die appelflap en verteld dat Zoë en ik allebei al meerdere jaren leven in Zambia, toeristen betalen dus echt een dot meer dan Zambianen zelf.
Maar uiteindelijk ben ik natuurlijk wel heel blij dat ik ben mee gegaan ondanks het feit dat het park zuigt…
In de tijd dat ik weer terug ben bij Munda Wanga heb ik nog een verrijking gemaakt voor de Gymnogene ( een nest om kuikens in te leggen, hij jat ze voedsel namelijk uit nesten en hangt hierbij ondersteboven) en in de afgelopen dagen heb ik al gezien dat het prima werkt. ook ben ik gister nog begonnen om wat nieuws te maken voor de cheeta en hiervoor moesten we een stuk van een omgevallen boom afhakken, en tussen die boom en mij was een klein klimmetje over een hek. Jij denkt dat kan die wel, nou ik kan het wel alleen me broek stribbelde tegen. Me broek bleef namelijk haken achter een stukje ijzerdraad en nou zit er zo’n grote scheur in dat als ik een wind laat heel die flap begint te wapperen. Dus snel een andere broek aangetrokken en binnenkort gaat ik lekker me broek weer dichtnaaien. Ook heb ik voor mezelf een 10Kg zak Nshema poeder gekocht (lekker goedkoop) dit meng je gewoon met water en dan op het vuur word het zo’n dikke kneed bal, dus ik begin al aardig in de Zambiaanse cultuur te komen. Naast al die Nshema die ik naar binnen prop heb ik voor mezelf nu ook een zaterdag ritueeltje, eerst een lekkere kop tomatensoep met brood ( lekker dippen dus) en als toetje een overheerlijke bak bananenyoghurt.
Oh wat ook wel grappig is in Zambia, iedereen hier nodigt me uit om ergens een pilsje te pakken in de kroeg maar ik ben dan wel de enige die het betaald. En het is niet zo dat je daar pas later achter komt, neeeej hoor dat vertellen ze gewoon en het liefst vertellen ze je ook hoeveel geld je mee moet nemen. Gelukkig is het wel zo als je ze verteld dat je niet alles gaat betalen ze wel bereid zijn om zelf ook geld mee te nemen. Maar ze nemen hier namelijk aan dat je toch rijk genoeg ben dus wat maken die paar biertjes dan uit. Om deze reden heb ik mezelf nog niet in het uitgaansleven van de zambianen gestort, ik bewaar het liever voor me trip naar de Vic. Falls.
Hetgeen waar ik helemaal van kan genieten is hoe de mensen praten en dan vooral de handgebaren die erbij komen kijken, het lijkt hier zo af en toe net of ik 10 comedians om me heen heb. Ook tijdens het praten komen er allemaal rare kreten uitzetten die het hier een plezier maken om te werken. Heb vrijdag een discussie bij mogen wonen nou ik ken je vertellen je kon me opvegen :P
Aangezien de internet zo laat pas gefixt was komt hier nog even een nieuw onderwerp:
Ik moest de 10de me visum verlengen, ik dacht zelf even naar binnen stempeltje en naar buiten maaaaaar nej hoor ik heb namelijk een werkvisum in plaats van een toeristenvisum dus dan moet je even 1.000.000 kwacha betalen, 2 pasfoto’s geven en tot slot nog een brief van Munda Wanga om aan te geven dat ik niet sta te liegen over me verblijfplaats. Hier ben ik dus van 8 uur s ’ochtends tot 5 uur in de middag mee bezig geweest, WAT een KUTdag. Maar vandaag heb ik me werkvisum binnen gekregen en hij is voor 3 maanden geldig dus dat maakt het al weer een stuk beter.

Ik vind het wel gepast om hier nu een eind aan te breien aangezien ik nog meer te doen heb haha
Hoop dat jullie er weer van kunnen genieten en dat de leuke reacties weer in de wachtrij komen te staan….. de groeten van de jongen die af en toe wat op deze pagina achterlaat (ik dus)…. kus voor vrienden en familie, onbekenden krijgen een handdruk :P

LATERS

  • 13 Mei 2011 - 20:23

    Natasja:

    Superleuk verhaal weer!! Ik geniet er elke keer van omdat ik me helemaal in kan leven waar je woont enz. Zeker moet je wel uitgaan in Lusaka wij gingen vaak naar de alphabar echt super!!!! Zeker een aanrader! En gratis entree!
    Jammer van dat NP maar ja je zult er nog wel meer gaan bezoeken! Hoe ist met Zoe? en Mumbi?
    Groetjes Natasja

  • 14 Mei 2011 - 01:25

    Linda:

    Ik vroeg me al af waarom het zo lang duurde voordat we weer wat van je hoorde! Jeetje je hebt weer een hoop meegemaakt zeg! Balen dat het NP zo'n rot ervaring was en dat je effe een miljoen kwatta's neer moest leggen voor het verlengen van je visum! Maar ik vind het echt leuk om te lezen dat je verrijkingen die je doet allemaal nut hebben. Leuk ook, je zaterdag ritueel :p Ennuh.. Als je naar de kroeg gaat, laat ze lekker zelf alles betalen! Wat is die Nshema voor een wazige smeck dan?! :S
    Groetjes uit het prachtige Canada!

    Liefs Lin xxx

  • 14 Mei 2011 - 10:46

    Uana:

    Heyyy Sebas,
    We hebben alweer erg lang niet gesproken lees ik. Misschien moet ik voortaan het ook zo aanpakken voordat we uitgaan (even iedereen bellen om te zeggen hoeveel geld ze moeten meenemen) ja.. Ik mag dat volk daar wel.. Jij weet goed hoe je lekker kan blijven eten.. Mm goedzo.. Ben trots op je! (Ook met skype contact: ik ben altijd nog minder blij met mn rekening;)) nou..
    Hopelijk spreek ik je snel weer
    Xxxxxxx

  • 15 Mei 2011 - 12:51

    Pap En Mam:

    Hoi schat, Onze bomen zijn niet dik genoeg,maar de buren die hebben wel dikke bomen, weet alleen niet of ze het goed vinden. Je visum was toch 3 maanden geldig? Redt je het dan wel tot eind aug? Succes met alle leuke projecten die je doet en GRAAG FOTO' S, NIET VAN die hoop bij de boom hoor? Dikkr kus van ons en gauw weer schrijven hoor!! smak smak lebber lebber (= kusjes)

  • 16 Mei 2011 - 18:55

    Tante Marrie:

    Hoi Sebastiaan, wat een plezier weer om jouw verslag te lezen. Ik zie alles helemaal voor me (behalve dan wat er bij die boom allemaal gebeurt)... Het ga je goed jongen en tot het volgende verslag dan maar weer. Groetjes uit Waddinxveen

  • 19 Mei 2011 - 10:04

    Daisy:

    Hey Lieffie!!
    Wat goed om te horen dat je het weer uitstekend naar je zin hebt! en natuurlijk zit ik telkens weer te janken van het lachen als ik je verhalen lees! zeg maar een beetje dezelfde humor!
    Ook zag ik dat het soep met broodverhaal en het verhaal met de kapmes (je weet wel die tekening) weer terug zijn hahaha! :-) geniet ervan lieverd en kan niet wachten snel weer wat van je te horen! pas goed op jezelf ! Dikke kus liefs Daisy

  • 20 Mei 2011 - 08:07

    Justa:

    dag broer !
    leuk verhaal weer hoor !
    waarom heb jij trouwens ook thuis een boom nodig om tegen te schijten ?
    je doet het toch gewoon overal waar het maar kan of niet dan ?
    en wen maar aan dat op de grond slapen , we hebben al je spullen verkocht inclusief je bed , en je kamer overgegeven aan baloe en birra .

    nou ik hoor snel weer van je .
    Groetjes van wilco .

    liefs , je zusje .

  • 26 Mei 2011 - 09:07

    Tante Nel:

    Hallo Sebastiaan,
    Weer bedankt voor de mooie story.
    Leuk te lezen wat de gewoontes daar zoal zijn. Ook vast hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag a.s. dinsdag, en
    maak er een gezellige dag van!
    groetjes, Tante Nel

  • 29 Mei 2011 - 09:31

    Cock En Jacqueline:

    Hoi Sebastiaan,
    Leuk om te lezen dat het goed met je gaat. Je verslagen geven een goed beeld hoe je daar leeft en je dagen vult. Mooi man!! Alleen vragen we ons af of je daar 8 dagen in de week hebt (kutdag!!). We zien wel dat je erg veel geduld moet hebben. Heel veel fijne dagen en plezier daar en voor maandag de 30ste, alvast een hele spannende verjaardag!
    Groetjes van Cock en Jacqueline uit Marienberg.
    PS, we wachten met spanning af op je volgende reisverslag.

  • 30 Mei 2011 - 20:49

    Jan,Els,Jordy,Tieme:

    Hoi Sebastiaan,

    Wat een avonturen beleef jij in de jungle! Zo te lezen en te zien heb je het prima naar je zin. We wensen je nog een hele fijne en toffe tijd toe daar. En natuurlijk een fijne verjaardag voor morgen, één die je vast niet snel zult vergeten!

    Hartelijk gefeliciteerd
    Groetjes en kusjes van ons!

  • 31 Mei 2011 - 05:10

    Ruben Justa Pa En Ma:

    LAGNZALDIELEVEN, HIEPERDEPIEPHOERA GEFELICITEERD MET JE 21 VERJAARDAG EN EEN DIKKE ZOEN VAN ONS ALLEMAAL. OOK VAN BALOE, BIRRA EN ZAZOU. VEEL LIEFS EN VEEL DIKKE LEKKERE KLEFZOENEN

  • 31 Mei 2011 - 07:16

    Mam:

    ook natuurlijk gefeliciteerd van Wilco, vergat hem helemaal. Tante Tini vroeg ook of ik je wilde feliciteren van haar.
    xx M

  • 31 Mei 2011 - 07:26

    Tante Ans:

    Hoi sebastiaan,
    Lees met groot plezier je reisverslagen.
    Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag kanjer,als je weer thuis bent nemen we daar lekker pilsje op.
    Hou vol hihi en ik wens je nog veel plezier.
    Groetjes en dikke kus.

  • 01 Juni 2011 - 10:12

    Justa:

    Aangezien mama hele tijd aan de telefoon met je zat te praten , en wij vrij weinig konde zeggen , bij deze ; Gefeliciteerd nog broer !

    plaats je snel weer nieuwe foto's en 'n verhaaltje ?
    word tijd dat je weer terugkomt hoor , heb niemand om mee te mario karten . =(
    't stof staat op me mariokart sinds jij weg bent !
    papa en ik gaan vrijdag weekend weg .
    alleen heb blaasontsteking , dus hoop dat 't gaat .
    nou broeder , hoor snel weer van u .

    toedels !

  • 12 Juni 2011 - 19:46

    Angelique:

    hoi sebastiaan, ben weer bij je thuis geweest en geknipt dus ik dacht goh zal jij lange haren hebben??? maar op de fotos valt t mee haha..ff tondeuse lukt daar ook wel denk ik...het is superleuk om je verhalen te lezen en zeker nu ook wat fotos maar dat mogen er meer worden van mij! nog heeeeel veel plezier daar succes met al je bezigheden.
    groetjes angelique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Chilanga

internship at Munda Wanga

Recente Reisverslagen:

18 Augustus 2011

laatste daagjes in het zonnige Zambia

09 Augustus 2011

Gruwelijk reis naar Namibie en de Victoria Falls

27 Juli 2011

travel time

02 Juli 2011

Kafue NP part 2

30 Juni 2011

Kafue NP
sebastiaan

Actief sinds 05 Jan. 2009
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 16034

Voorgaande reizen:

01 Januari 2015 - 30 Juni 2015

Malawi 2015

09 April 2011 - 20 Augustus 2011

internship at Munda Wanga

01 Februari 2009 - 20 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: