Wat ik doe en wat ik eet. Hmmm - Reisverslag uit Chilanga, Zambia van sebastiaan koning - WaarBenJij.nu Wat ik doe en wat ik eet. Hmmm - Reisverslag uit Chilanga, Zambia van sebastiaan koning - WaarBenJij.nu

Wat ik doe en wat ik eet. Hmmm

Door: sebastiaan

Blijf op de hoogte en volg sebastiaan

19 April 2011 | Zambia, Chilanga

Hallo iedereen,

Harstikke leuk om al jullie reacties te lezen en dat heeft mij er toe gedwongen om nog maar eens een verhaaltje neer te planten. (en me moeder die er om vroeg).
Nou dat alle vervet monkeys en Yellow Baboons de Tuberculose test allemaal gekregen hebben had ik al verteld maar ik kan nu mededelen dat ze het allemaal niet hebben dus dat is super relaxt.
De afgelopen dagen vooral bezig geweest met het opknappen van de verblijven, en daarmee bedoel ik vooral het wegkappen van het lange gras. In NL gaat dat natuurlijk met de grasmaaier maar hier doen we het lekker ouderwets met een of ander kapmes (foto komt binnenkort). Dus dit vult zo een paar uur van je dag op. 1 x was ik samen met Raphael gras aan het kappen en opeens voelde ik een steek in me nek, bleek dat ik geprikt was door een wesp. Gelijk ijs er op gedaan maar was toen wel ff klaar met dat gras maaien, schrok me egt de pleuris.
Ik heb me de afgelopen dagen vooral bezig gehouden met het verblijf waar we binnenkort 2 vervet monkeys naar gaan verplaatsen. Dus dat komt neer op het gras wegkappen, het hekwerk verbeteren aangezien hier eerst Olive Baboons in zaten moet er een kleiner gaas voor gedaan worden en wat nieuwe speelattributen opgehangen. We hebben hier ook een Yellow Baboon van 8 maanden genaamd Charlie (foto komt binnenkort), die is hier al vanaf dat die 6 weken oud is en die mocht nu voor het eerst bij de grote groep Yellow Baboons die we hier hebben. Aangezien Charlie nog nooit eerder een andere Baboon gezien had wist die totaal niet hoe die zich moest gedragen. We hadden hem bij een pleegmoeder (genaamd Doreen) in het nachtverblijf gedaan en het enigste wat die deed was kansloos rondjes rennen en proberen Doreen speelachtig te bijten. Die moet dus nog veel leren maar dat zal vanzelf wel komen als die bij de rest van de groep komt, iemand zal hem een keer zat worden en hem een dreun geven. Ik ben nu ook al 2 keer hier naar de supermarkt geweest aan de andere kant van de weg. De eerste keer voelde ik me egt ongemakkelijk omdat je natuurlijk de enige blanke ben, dus het was ff snel me spullen bij elkaar graaien en wilde weer z.s.m. weg. Gelukkig ging het de 2de keer stukken beter want iedereen is hier egt superaardig en behulpzaam. Naast die Conjo die vorige keer me mobiel probeerden te jatten dan haha.
Ook heb ik een sim kaart kunnen regelen zodat me ongeruste moedertje me zo nu en dan kan bellen (dus niet elke week 1 keer mam). Eerst kreeg ik dat verdraaide ding niet aan de praat, toen kwam ik erachter dat ik hem moest activeren. Dat ging ook niet egt soepel totdat ik bij Mr. Kelvin kwam (een Zambiaan) en die heb het ff gefikst voor mij.
Ook heb ik hier al een soort van verrijking voor de aapjes kunne verzinnen, ik heb een hele dot riet weggekapt en dat in 5 bosjes verdeelt. Samen met Zoë hebben we dit met een ijzerdraadje bij elkaar gebonden en daarna in de nachtverblijven opgehangen. De monkeys love it, ze springen er tegen aan, proberen er stukken uit te trekken en gaan eronder zitten voor schaduw. Een groot succes dus lijkt mij. Helaas is dit maar voor een paar dagen omdat het allemaal los gaat hangen en veel valt eruit, maar voor die paar dagen is het wel weer een stukje vernieuwing in het nachtverblijf.
Aangezien ik hier nu al meer dan 1 week ben gaat het vinden van nieuwe werkzaamheden steeds beter en heb dus vandaag ook een beetje me eigen project kunnen starten, ik kan je vertellen ben vandaag egt druk bezig ben geweest, dat is voor een ADHD persoon natuurlijk niet moeilijk maar ik bedoel het qua werkzaamheden :P. Er zitten hier een hele dot landschildpadden maar het verblijf ziet er echt niet uit: overal lang gras, totaal geen schuilmogelijkheden en ook zit er een heel groot leeg zwembad in.(vandaag was er een klein schildpadje ingevallen en die zou er zonder mij nooit meer uit kunnen komen) Hero dat ik er ben. Maar heb van 9 tot 12 een heel stuk van dat gras weggekapt en na 2en zijn we bamboe om gaan hakken en daar hebben we hier speelattributen van gemaakt.
Ook heb ik kunnen regelen dat het ontbijt voor me gemaakt wordt haha, helaas was het maar voor 2 keer. cosmas ging ff een Zambiaans ontbijtje voor me regelen: mealie meal. Het lijkt op kots maar met een beetje suiker eroverheen is het best wel lekker. En nu komt het egt het meeste relaxte van allemaal: tromgeroffel ik mag aankomende maandag mee op een trip naar een Nationaal park genaamd Lavushi Manda, is waarschijnlijk niet het bekendste park van Zambia maar ik ben al blij dat ik waarschijnlijk voor 4/5 dagen daar aanwezig mag zijn. Wat ga je daar dan doen denk jullie, nou dat zal ik eens vertellen: Alle vervet monkeys en Yellow Baboons worden na een bepaalde tijd weer vrijgelaten in het wild en wij gaan kijken of dit park daar geschikt voor is, dus we gaan checken of het landschap geschikt is, hoeveel jacht er is op de dieren, genoeg voedsel en nog meer van die dingen die invloed hebben op de vervets en Baboons die wij daar gaan loslaten.
Helaas gaat ik niet meemaken dat we de dieren ook echt in het wild gaan loslaten, dit is omdat het nu het droogte seizoen is en dan is er gewoonweg te weinig voedsel voor de dieren. Nou ik denk dat ik jullie nu wel goed heb ingelicht over wat ik hier allemaal doe en nu wil ik jullie nog ff lekker maken met wat ik net gegeten heb haha. Cosmas wilde voor mij Nshema maken(dit is een Zambiaanse maaltijd die voor elk moment van de dag te gebruiken is) maar de lekkerste manier om dat te eten is met een goed stuk vlees, dus vandaag gingen we naar de lokale slager en daar wilden we eerst een T-bone Steak halen maar helaas was die er niet en toen hebben we gekozen voor een hele kip. Deze kip hebben we afgedropt bij het restaurantje wat naast Munda Wanga zat en voor 5000 Kwacha (ongeveer 0.80 Eurocent) ging hij het even klaarmaken voor ons. In de middag hadden we die kip bij hem gebracht en om 5 uur konden we hem kant en klaar ophalen, cosmas ging de Nshema maken en dit moet je een beetje vergelijken met zelfgemaakte brood dat nog in de oven moet, wat je zeg maar lekker kan kneden. (Dit is trouwens gemaakt van Mais) Maar cosmas was klaar en de kip was lekker warm dus we gingen aan tafel, ik leg 3 vorken neer en die worden met dezelfde snelheid weer van de tafel gehaald. Je moet dit namelijk eten met je handen, lekker de Nshema kneden en dan een beetje dippen in het sausje wat bij de kip zit en dan samen met de kip in je mond Proppen/stouwen/douwen. Wat je het makkelijkst vind, maar het is echt super lekker heb denk wel een halfuur me vingers af zitten likken. Na al die gebakken aardappeltjes, tomatensoep en rijst met smek was dat echt ff een verwennerij. Nou ik hoop dat jullie weer kunnen genieten van me verhaal want het kan wel ff duren voor dat ik weer een nieuw verhaal plant, aangzien ik dus maandag weg gaat voor 4/5 dagen. maarja dan heb je weer iets om naar uit te kijken.

Kijk uit naar al jullie leuke reacties, de groeten en tot het volgende verhaal……

  • 19 April 2011 - 19:47

    Pa En Ma:

    Nee we gaan niet elke week bellen, maar om de dag, grapje. Veel plezier in het nat. park. Heb je de foto's nog gevonden. Vergeet niet de pillen. Dat was zeker wel lekker kip kluiven. Dat was boffen voor dat schildpadje. Maar er maar wat leuks van daar. Heel veel plezier en kijken weer uit naar de foto's dikke klef zoen van ons slurp

  • 20 April 2011 - 15:39

    Uana Von Stockhausen:

    haha.. aaah ik vind dat bellen 1 x in de week noodzakelijk is sebas.. ik heb alweer een hoge rekening hoor.. toch altijd leuk om je avonturen te vertellen (of mensen even jaloers te maken) haha..
    Gelukkig ben je druk bezig, is goed voor je! haha. Ben benieuwd hoe dat park zal zijn.. je zal je er vast wel vermaken.. dat eten is een goede om te onthouden.. misschien kan je ook zoiets een keer voor mij maken als we straks weer in NL zijn... mmmm (ja goed idee Uana)
    Liefs!

  • 20 April 2011 - 17:28

    Natasja:

    Hoi hoi!!
    Superleuk die vehalen van je! En vooral de mensen die ik ook ken! Doe raphael ook maar de groetjes!! Loopt hij nog steeds in die witte laarzen?? Ben superjaloers! Ook gaaf dat je mee mag naar dat park!! Hoop dat je ook nog wat dieren ziet! Heel veel plezier!
    Groetjes

  • 20 April 2011 - 19:40

    Wilco En Justa:

    Kerel!

    fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt! wij kijken erg uit naar je nieuwe foto's. Wij missen je wel heel erg hoor en vooral met wii'en, omdat ik(wilco) nu alles win! haha

    heel veel succes en we houden je op afstand in de gaten hoor :)

    groetjes! en dikke kus van je favoriete schoonbroertje

  • 20 April 2011 - 20:03

    Angelique:

    Wauw wat een leuk verslag om te lezen, kan er ook echt al een plaatje bijdenken hoe jij daar rondloopt, gaaf hoor. Geniet er goed van! hier is t zo tegenover gestelde haha.. Groetjes

  • 25 April 2011 - 18:23

    Tante Marrie:

    Zooo, jij hebt je best gedaan.... Leuk om dit alles te lezen. En dat blijven we doen hoor. Tot de volgende keer dan maar weer en groetjes uit Waddinxveen....

  • 25 April 2011 - 20:19

    Linda:

    Hahaha ik ga stuk! Ik zie je al HELEMAAL gaan met die kip, lopen schranze als 'n malle! Geniaal.. Verder ist echt super chill dat je naar dat Park mag! Even wat anders dan hoog gras wegkappen. Leuk, je verrijking in het nachtverblijf (!) en uiteraard ben je een HELD na het redden van dat landschildpadje! Ben trots op je, the King ;) Vol ongeduld kijk ik uit naar je volgende verhaaltje :) xxx

  • 28 April 2011 - 07:50

    Remco:

    Yo Koning!

    Je hebt een mooi plekje gevonden hoor! Volgens mij heb je het wel aardig naar je zin. Nu lekker in het national park aan het genieten? Het is wel rustig zonder jou hier hoor! En nu gaat Jordi ook bijna weg en dan word het echt tam:p Maar gelukkig hebben we koninginnendag nog voor de boeg! (en misschien het kampioenschap van ajax(a) Met echte afrikaanse temperaturen hier want het is bloed heet! pas maar op dat wij zo niet bruiner zijn dan jij:p maar dat zal wel niet.

    Nou stuur maar weer snel een leuk verhaal want daar vermaak ik me wel mee op me stage;)

    ps. doe IR Baboon de groeten!

  • 28 April 2011 - 07:55

    Tante Nel:

    Hallo Sebastiaan,
    Ik heb je tweede verslag gelezen.
    Hartstikke leuk.
    Ik hoop ook dat de schildpadden nu een goede leefomgeving hebben.
    groetjes, Tante Nel

  • 29 April 2011 - 06:48

    Pap En Mam:

    Hoi kerel,
    Ben je al weer terug uit het nat. park en hoe is het geweest. We wachten weer volspanning op je verhalen en je foto's. dikke kus

  • 30 April 2011 - 15:16

    Lonneke:

    Geweldig leuk om je verslagen te lezen, Sebas!! En blijven bellen naar mama hoor, anders krijg je het mij aan de stok, hahaha!!!
    Veel plezier,
    Dikke kus, Lonneke

  • 02 Mei 2011 - 09:52

    Tante Ans:

    Hoi Kanjert
    Wat n geweldig leuk verhaal heb je gemaakt,heb er veel van genoten.
    Hoe was het nat.park?Als je terug bent wil ik het recept van die kip wel van je hebben hihihi.Geniet ervan goozert en ik ben benieuwd naar je volgende verhaal.Groetjes en uitkijken he maar vooral veel plezier

  • 03 Mei 2011 - 14:23

    Tjabel En Lisette:

    He Sebastiaan,

    Wat maak je toch een hoop bijzondere dingen mee en je weet het ook zo leuk te vertellen. Lig hier helemaal dubbel achter de computer (Tjabel moet me gewoon weer rechtop zetten, haha!)

    Groetjes en have fun!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Chilanga

internship at Munda Wanga

Recente Reisverslagen:

18 Augustus 2011

laatste daagjes in het zonnige Zambia

09 Augustus 2011

Gruwelijk reis naar Namibie en de Victoria Falls

27 Juli 2011

travel time

02 Juli 2011

Kafue NP part 2

30 Juni 2011

Kafue NP
sebastiaan

Actief sinds 05 Jan. 2009
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 16031

Voorgaande reizen:

01 Januari 2015 - 30 Juni 2015

Malawi 2015

09 April 2011 - 20 Augustus 2011

internship at Munda Wanga

01 Februari 2009 - 20 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: