Wat is die eigenlijk aan het doen in Malawi :D - Reisverslag uit Salima, Malawi van sebastiaan koning - WaarBenJij.nu Wat is die eigenlijk aan het doen in Malawi :D - Reisverslag uit Salima, Malawi van sebastiaan koning - WaarBenJij.nu

Wat is die eigenlijk aan het doen in Malawi :D

Door: Sebastiaan de Koning

Blijf op de hoogte en volg sebastiaan

26 Maart 2015 | Malawi, Salima

Na wat druk uitgevoerd door mijn geliefde zusje moet ik nu toch echt weer wat van me laten horen. Laat ik jullie na een lichtelijk lange pauze van stilte eens inlichten op het gebied van belangrijk werk. Mijn doel hier in Malawi (Kuti) is om een management plan op te zetten dat het mogelijk maakt om inzicht te geven in toekomstige keuzes met de focus op wildlife. Hetgeen wat als eerst nodig is, is geldige data over de aanwezige antelopen; aantal dieren van elke soort, geslacht en of er een groei/daling te zien is in vergelijking met de data al aanwezig. Om dit te verwezenlijken heb ik elke week 3 transects die ik loop (Ma, Wo en Vr), alle dieren die ik tegenkom worden opgeschreven en als alles goed verloopt kan dit na enige tijd een indicatie geven van de aanwezige dieren binnen Kuti Wildlife Reserve. Deze data geeft inzicht in populaties en kan problemen voorkomen zoals; inteelt, een ongelijke verhouding in diersoorten ( sable 90+ en Wildebeast 11). Je wilt als Reserve een diversiteit aan dieren hebben om zo meer toeristen te trekken, wanneer een diersoort in aantallen groeit kan dit gevolgen hebben voor een ander --> Gebrek aan voedsel, weggedreven uit een bepaald gebied. Hopelijk geeft de informatie hierboven lichtelijke duidelijkheid over mijn einddoel hier in Malawi en zo niet dan sta ik er altijd voor open om U verder te informeren --> dekoningsebastiaan@gmail.com.

Ik ben druk met van alles en zeker in vergelijking met Zambia (stage in 2011) probeer ik nu met zoveel mogelijk mensen te praten en hiervan te leren. Dit brengt zeer vermakelijke gesprekken en geeft mij een goed beeld van hoe ik als persoon kan groeien. Zal vanaf hier een soort van opsomming maken van gebeurtenissen die voor mij van waarde waren/zijn.

- De grysbok die overgekomen was van Liliongwe Wildlife Centre is vrijgelaten in Kuti, altijd goed.

- De kippenren waar peter en ik mee bezig zijn geweest is eindelijk af en wordt hopelijk snel in gebruik genomen. Dit brengt vers gelegde eieren met als afsluiter gebraden kip (HMMMMM)

- Aangezien alles hier op zonne-energie wordt gedaan is de luxe van een oven niet aanwezig. Als we cake of brood maken doen we dit in een gat in de grond met vuur. Ik vind dit geweldig en probeer elke week eenmaal een brood af te bakken. En ja hoor, ik lever kwaliteit :D

- Van een tijdelijk stagiair heb ik een rieten hoed gekregen en deze heb ik gedecoreerd met de tekst WHY NOT en de vlag van Malawi. Dit heb ik er zelf op genaaid waar ik uiteraard donders trots op ben. Naast dit hoogtepunt heb ik ook een handdoek van de lokale stof gemaakt (chitenge). Hier ben ik helemaal trots op.. (Why not wordt hier vaak gebruikt als antwoord op bijvoorbeeld de vraag: Are you enjoying?)

- Om bekendsheid te krijgen onder de mensen is er een evenement georganiseerd, de MudRun. Een parcour door het park, een afwisseling van dicht bos, hoog gras, kleine meertjes en uiteraard modder. Een paar dagen erna hebben we dit parcour gelopen met alle werknemers en stagiaires, bots 3de. 2 heren (Nason 1ste en Joseph 2de) van het toerisme team moest ik voor mij laten gaan.

- Naast veel plezier en gezelligheid is er ook een lichtelijk probleempje: me bankpas werkt niet (onbekende reden) en me Random Reader werkt niet waardoor ik totaal geen kijk heb op mijn financiele status. Dit is al ongeveer 1,5 maand zo en hierdoor gaat alles een beetje met een omweg. Er is altijd een oplossing. Hartelijk dank daarvoor Pa & Ma.

- Mijn uitgaansleven is in vergelijking met Leeuwarden op een dieptepunt maar ik ben eenmaal wezen stappen in Salima en dat was zeer gezellig. Lekker aan de Malawian Wodka en Gin, lekker dingen vergeten hahahaha

- 3 weken geleden was hier een groep dames dat stage loopt aan Lake Malawi bij een organisatie (the friendly gecko) dat zich inzet op het gebied van educatie. Hun ben ik 2 weken geleden op gaan zoeken om met andere mensen in contact te komen, een lokale berg te gaan beklimmen + mooie dame, hehe. Prachtig weekend, weer veel leuke dingen gezien en meegemaakt.

Adventure time is inzicht. Ik ben nu bijna 3 maanden in Malawi en hierom moet ik het land uit of een Temporarily Resident Permit aanvragen. Deze kost 100$ en ik wil graag iets van Mozambique zien, makkelijke keuze. Hopelijk eind deze week zal ik mijn reis beginnen, van planning is geen sprake en ik laat het lekker ze gang gaan. Volste vertrouwen in. Na deze ongeveer 2 weken zal ik terug komen in Malawi om Joan af te halen van het vliegveld en samen met haar Zambia in te reizen, kijkje nemen in South Luangwa.... Gruwelijk.

Hopelijk heb ik jullie weer op de hoogte gebracht en misschien zelfs lichtelijk vermaakt. Na mijn trip gaat ik jullie zeker op de hoogte brengen en in de tussentijd --> DFTBA – Dont Forget To Be Awesome.....

Tionana vrienden en familie


// English Version // What is he actually doing in Malawi :D

After some pressure from my lovely sister is this the time to inform you about my adventures. After a slightly long break I would like to inform you about some important work. My goal here in Malawi (Kuti) is to set-up a management plan that will make it possible to give insight in the status of the park mainly focused on the wildlife. There is a need of reliable information concerning population numbers of all antelopes, sexes and growth or decline in numbers in comparison with data from the past. To realize this goal three walks a week are performed in which I observe all seen animals and write down their characteristics (Mo, Wed and Fr). After a certain period of time this could give an indication of the population numbers within Kuti. With this data it will be possible to take down or prevent genetic problems, unbalanced numbers between species (90+ sable and 11 Wildebeest). As a wildlife reserve a diversity of animals and plant-life is most beneficial to attract visitors which creates income. Hopefully the information above gives clarity about my final goal here in Malawi and if there are any questions, please get in touch so I can inform you properly --> dekoningsebastiaan@gmail.com

My life is busy busy busy and compared with my internship in Zambia (2011) I try to talk with as many people as possible and I use this as a learning process. A lot of laughs and enjoyable conversations are the result and this helps me to grow as a person. From this point on I will make bullets to inform you about happenings that I really enjoyed or are valuable to me.

- The grysbok which was brought to Kuti by Lilongwe Wildlife center is released, always a pleasure.

- The chicken coop that peter and I wanted to build is finished and will hopefully soon be used, lovely eggs and in the end roasted chicken (HMMMMMM)

- At Kuti everything runs on solar power and for that reason no oven is present, we have a hole in the ground in which we burn wood and with magical skills we create bread or cake which is delicious. Personally I really like to do this activity and therefore I try to make a bread/cake ones a week.

- A temporarily volunteer gave me a straw hat and I modified it with sowing skills. Putting down the text (WHY NOT) and a Malawian flag. I also made my own towel with local fabric (chitenge) and I am really proud on both of these accomplishments. Why Not is a commonly used answer on for example the question: Are you enjoying?

- To gain name recognition an event is organized, The Mud Run. A track though the park, a variation of thick bush, tall grasses, small lakes and a lot of mud. Volunteers were positioned around the track to pictures. A few days after employees and volunteers could show their skills. SHABAM 3rd, only Nason 1st and Joseph 2nd of the tourism team were in front of me.

- Next to a lot of fun and pleasant times there is also a minor problem. My bankcard is for unknown reasons not working and the device I use to get Intel about my financial status broke down, awesome. This is going on or 1.5 months and makes everything a little bit more difficult, luckily there is always a solutions and therefore I would like to thank my Mom and Dad.

- The night life is compared with Leeuwarden on its lowest point but a lovely night out in Salima did occur. Malawian vodka and gin made my forget most of this hahahaha

- Three weeks ago a group of ladies came to visit Kuti and they are volunteers at an organization called; The friendly Gecko, they are positioned next to the lake and focus on education. 2 weeks ago I visited them to get in touch with new people, climb a mountain and a lovely lady, hehe. Awesome weekend, good times – good memories.

Adventure time is coming up. I am in Malawi for almost three months and for that reason I have to leave the country of get a temporarily resident permit. This costs 100$ and I would like to see Mozambique, easy choice. Hopefully at the end of this week my trip will start, I do not have a planning and will see where this trip will lead me. After approximately 2 weeks I will return to Malawi to first pick up Joan from the airport and continue to Zambia, South Luangwa… AWESOME.
I think I have informed you in a proper way and maybe even entertained you for a bit. After my trip a new update will be published, in the meantime DFTBA --> Don’t Forget To Be Awesome….

Tionana friends and family

  • 26 Maart 2015 - 17:34

    Dick:

    Lekker bezig sappie! Blij dat je je zo aan het vermaken bent! in augustus de spannende verhalen uitwisselen!

  • 26 Maart 2015 - 18:12

    Uana:

    MIS JE!! Ben trots op je Sebas!

  • 27 Maart 2015 - 09:53

    Nelly Nieuwenhuizen:

    Hallo Sebastiaan,
    Leuk verslag!
    groetjes, Tante Nel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Salima

sebastiaan

Actief sinds 05 Jan. 2009
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 15990

Voorgaande reizen:

01 Januari 2015 - 30 Juni 2015

Malawi 2015

09 April 2011 - 20 Augustus 2011

internship at Munda Wanga

01 Februari 2009 - 20 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: