een opstapeling van events - Reisverslag uit Salima, Malawi van sebastiaan koning - WaarBenJij.nu een opstapeling van events - Reisverslag uit Salima, Malawi van sebastiaan koning - WaarBenJij.nu

een opstapeling van events

Door: Sebastiaan de Koning

Blijf op de hoogte en volg sebastiaan

23 Mei 2015 | Malawi, Salima

Het is ongeveer 2 maanden geleden dat ik een waanzinnig verhaal geschreven heb en het is tijd om jullie eens weer eens een goede update te geven van een ongelofelijke tijd in Malawi. Zoveel leuke ondernemingen in de afgelopen tijd dat het me slim lijkt om in kopjes te werken zodat niemand zal verdwalen in een web van verhalen.
Index:
1) Mozambique
2) Medestudent
3) Bezoek van me ouders
4) Overig
5) Aankomende plannen

Hoofdstuk 1: Mozambique
Aan het begin van mijn stage ben ik het land ingekomen met een toeristenvisum, die kan je 2maal verlengen en dan moet je, of het land uit of een Temporary resident permit aanvragen (100$). Voor mij dus tijd om het land uit te gaan en heb gekozen voor Mozambique. Eerste dag van Salima naar Nkhotakota, de boot die me richting de kust van Mozambique kan brengen was in de ochtend vertrokken van Nkhotakota en ik kwam in de middag aan. Avondje hier overnacht en de dag erna met een stel uit Denemarken naar Nkhata Bay gereden in de minibusjes. Zelfde verhaal, de boot gaat morgen dus backpackers plek gevonden en genoten van de schoonheid dat Lake Malawi bezit. Voelde me al een tijdje minder met hoofdpijn en temperatuur wisselingen dus de dag van varen ben ik in de ochtend naar een ziekenhuis gegaan voor een malaria test, Positief  ik heb malaria.. Pillen ontvangen en ik kan je vertellen ik heb nog nooit zo’n klote bootreis gehad. We vertrokken van Nkhata bay om 14:30 en arriveerden bij backpackers lodge (Mango) rond 10 in de avond. Fok, het enigste wat ik toen wilde doen was me nest in, en dat kon hahaha. De dagen erna heerlijk hersteld en genoten van Likoma island. Op 1 april in een lokale zeilboot overgevaren naar Cobue, Mozambique. Vervoer naar de volgende stad was deze dag niet meer mogelijk dus net zoals de vorige dagen gaat ik weer lekker genieten. Kan ik wel aan wennen, half dagje reizen om de rest van de dag te chillen aan een meer wat soms vanwege de grootte net op een zee lijkt. Van Cobue door naar Lichinga met als korte tussenstop Metangula, Lichinga is een redelijke stad en na lang zoeken kon ik uiteindelijk een hostel vinden dat meer naar mijn budget voldeed. De dag erna doorgereisd naar (ff vergeten), een stadje aan de grens met Malawi aan de onderkant van Lake Malawi. Hier de laatste avond in Mozambique en ja inderdaad; ik ben maar voor 3 nachten in Mozambique geweest. Lichtelijke tegenvaller maar had wat problemen met mijn bankpas en was hierdoor gelimiteerd aan een startbedrag. Zeer mooie ervaring en ga zeker nog eens uitgebreid Mozambique exploreren, dit wel nadat ik Portugees spreek want anders wordt het lastig. Ik kon de dag erna vervolgens zo weer Malawi in en mijn doel is gericht op Cape maclear, een plek wat bekender onder de toeristen. Puur genieten, 6 dagen hier vertoefd en dit was ongeveer mijn dagelijkse dagindeling – wordt wakker, lezen/schrijven, ontbijten, zwemmen, eten, zwemmen, eten en tussendoor spreek je met willekeurige mensen en heb zelfs een dag met een groepje rond een eiland gekayakt. Grandioze plek en ben weer helemaal zen. Mooie reis, mooie plekken en zoveel heerlijke mensen.

Hoofdstuk 2: Medestudent
Een zeer gewaardeerde medestudent genaamd Joan is een maand geleden ook aangekomen in Malawi en zal onderzoek gaan doen bij LLWC (Lilongwe Wildlife Centre). Ben naar Lilongwe afgereisd om haar op te pikken op het vliegveld, dit met dank aan Peter (vrijwilliger bij Kuti) die ze familie dezelfde dag hier had afgezet en het geen probleem vond om dit voor mij te doen. Wat een topdagen, heerlijk bijgepraat en dankzij Emma konden we genoten de beste thee in deze wereld tot nu toe – Autumn Storm – topcadeau, word gewaardeerd. Met Joan de dag erna door Lilongwe gedwaald en was hier zelf ook niet echt bekend dus dat heeft nu een upgrade gehad. Mooie dagen en wij gaan elkaar zeker nog vaker zien gedurende onze stage periode.

Hoofdstuk 3: Bezoek van me ouders
Jeeeeeeeeuj, me ouders zullen hun eerste ervaring in Afrika gaan beleven. Ben er superblij mee dat ze me op zijn komen zoeken. Auto gehuurd om er zo voor te zorgen dat we wat makkelijker naar onze bestemming kunnen reizen om hier van Malawi - haar natuur en wildlife te genieten. Bij aankomst in Kuti gaan we eerst eens een paar dagen bijkomen, nou als mijn ouders niet helemaal vredig en uitgerust terugkomen dan weet ik het ook niet meer. Lekker lezen, wat wandelingetje gedaan, vaders kon zijn ei kwijt in fikkie steken en och: ZOOOO lekker eten. Ik gaat hier nu eerst een hartelijke dankjewel melden aan Familie en mijn ouders voor het meenemen van handdoeken (dit had ik gevraagd om te geven aan de staf) supertof, rond de 20 handdoeken en 10/15 washandjes, dank van mij en natuurlijk de staf werkzaam hier. Naast dit, 4 kg kaas, 4 pakken hagelslag, sokken, verbanddoos en bergen met thee. Geweldig. Tijd voor wilde dieren, samen met mijn ouders en joan naar Liwonde Nationaal Park afgereisd om hier te verblijven in Liwonde Safari Camp. Dit is opgezet door een Nederlander en ziet er grandioos uit, vanaf hier een boottocht en game drive door Liwonde gedaan en een unieke ervaring. Olifanten en nijlpaarden in overvloed en de foto’s zullen duidelijk maken wat een beleving we hier hebben meegemaakt. Natuur en dier op zijn best. Op de terugweg een overnachting gehad in, voor mij opnieuw, Cape maclear. Lekker relaxen en gezwommen om de volgende dag terug te reizen naar Kuti. Tijdelijk afscheid genomen van Joan en we gaan weer lekker bijkomen van onze opgedane ervaringen. Zo nu en dan gooien we er even een BBQtje uit en regelmatig wordt er en koud pilsje genuttigd, dit kan allemaal, het is tenslotte vakantie. Het 2de weekend afgereisd naar Senga Bay, hier hebben we 2 overnachtingen gedaan bij Cool Runnings. Je doet over het algemeen niet veel maar je bent aan het eind van de dag toch verrot en zo rond 9 lig je plat. De dag dat we terug zullen gaan zijn we met 2 Deense dames naar lizard eiland afgereisd om dit eilandje te beklimmen en te kijken naar de kleurrijke cichliden. Lekker snorkelen en even jump doen van rotsje. Op de terugweg een van de craftsmen shops leeggeplunderd, deze gasten maken echt de vetste dingen en dit staat nu allemaal in mijn ouders huisje in PAPEKOP. Donders het is alweer voorbij, de 2 weken zijn voorbij gevlogen, we zijn expres op de enerlaatste dag naar Liliongwe afgereisd zodat we niet hoeven te haasten op de laatste dag. Pa en Ma, tof dat jullie langs gehopt zijn en zie jullie over anderhalve maand weer, tijd vliegt en dat was zeker te merken gedurende deze 2 prachtige weken.

Hoofdstuk 4: Overig
Tussen deze 3 hoogtepunten gebeurt er uiteraard van alles, het ene nog leuker dan het andere, bijvoorbeeld: Voor 1 week hadden we 2 dames; 1 half-doof en de ander doof, hoe gaan ze dan communiceren zie ik jou in mijn wonderwolkje denken?? Ik zal het je vertellen – gebarentaal. Prachtig dit, vond het persoonlijk redelijk makkelijk om het op te pakken en vind het leuk dat het je de mogelijkheid geeft om met een geheel nieuwe doelgroep te kunnen communiceren. Zal dit zeker weer eens op willen pakken en het geheel kunnen begrijpen.

Aangezien ik mijn momenten van niks doen heb leek het mij verstandig om dit in stijl te doen. Doeken geregeld op de lokale markt en naar een mannetje gelopen die het gehele concept van een hangmat in elkaar heeft genaaid. Heerlijk luieren in een (half) zelfgemaakt hangmat.

Meeste lokale mensen die voor Kuti werken hebben zelf nog ergens een stuk land met mais, katoen, tabacco of pinda’s. Dit om zelf op te eten en wanneer een goed jaar zich voor doet kan het verkocht worden. Peter en ik hebben besloten om Joseph te gaan helpen met het leeghalen van zijn veld mais, het is geen zwaar werk maar wanneer je voor 4 uur met je bakkes in de volle zon staat kan ik je vertellen dat je aan het eind van die dag helemaal verrot bent. Zeer leuke ervaring en dit was voor vele lokale mensen de eerste keer dat ze witte mensen op hun akkers zagen, leuk om te doen en zo leer je weer eens iets nieuws.



Naast al deze onzin en gekkigheid ben ik uiteraard ook nog met waardevolle dingen bezig en ja dat is het management plan. Hier zit zeker vooruitgang in en het blijft een uitdaging en dat stimuleert mij ten zeerste. Er komt veel meer bij kijken dan ik aan het begin dacht maar nu heb ik het gehele plaatje voor me en dat is zeker voor toekomstige plannen een dikke bonus.

Hoofdstuk 5: Aankomende plannen
Och, de komende 2 weken zien er zooooo rooskleurig uit, wordt er een beetje emotioneel van. Ten eerste gaan we aankomende dinsdag (peter en ik) richting het zuiden om de dag erna de bergketen Mulanje te beklimmen. GRUWELIJK.. We zullen hier dezelfde 2 dames uit Denemarken weer ontmoeten en met 4 personen gaan we deze berg eens even overwinnen. Nu denk jij; Nou dat is inderdaad vet maar wat nog meer dan?? Komt die ------- South luangwa, Zambia ...I AM COMING... Dit nationale park van Zambia is een juweeltje en ga samen met joan hier even genieten van wildlife van de bovenste plank.

Nou dit is het eventjes voor nu, heb me zegje weer gedaan en zal het nog maar even melden; nog /- 5 weken en ik zit alweer in NL. Het gaat allemaal zo snel en daarom ga ik hier nog even keihard genieten van de natuur, cultuur en de warmte van geïnteresseerden en zorgende mensen om me heen.

Gegroet en hopelijk heb ik jullie weer vermaakt en geïnformeerd naar behoefte

  • 05 Juni 2015 - 14:10

    Tjabel Nieuwenhuizensr:

    Hallo Sebastiaan,

    Wat zijn het weer fantastische verhalen! Ja, je ouders hebben genoten!
    En, o ja, NOG GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG!!

    groetjes van
    Tjabel en Anneke

  • 09 Juni 2015 - 20:51

    Nelly Nieuwenhuizen:

    Hallo Sebastiaan,
    Het is weer een prachtig reisverslag, nu ook met dames erbij.
    groetjes, Tante Nel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Salima

sebastiaan

Actief sinds 05 Jan. 2009
Verslag gelezen: 1785
Totaal aantal bezoekers 15973

Voorgaande reizen:

01 Januari 2015 - 30 Juni 2015

Malawi 2015

09 April 2011 - 20 Augustus 2011

internship at Munda Wanga

01 Februari 2009 - 20 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: